MANA YOLU

Gerçeği bileceksiniz ve gerçek sizi özgür kılacak

Literal ötesi

Literal Ötesi
1.Yazıların yanılmazlığı ve literal yorum, kökten gelen bir durum değil, 17.yy ürünüdür. 
2.Sola Scriptura bu dönemde, karşı söylem olarak ortaya atılmıştır. 
3.Bu aslında yanılmazlık ve literal anlamda değildir. 
4.Luther’in Yakup bölümünü ve Vahiy bölümünü çıkarma gayreti bu nedenledir. 
5.Eğer yanılmaz ve literal düşünseydi böyle bir adımı atması bile söz konusu olamazdı. 
6.Luther’in Yaratılış 3:8 yorumunda “Tanrı’nın bahçede yürüyüşü” mecaz olarak ele alınır. 
7.Yani kısacası Luther bile yazıları literal ve yanılmaz olarak değerlendirmemiştir. 
8.Bu öğreti protestanlığın temeli değildir. 
Tarihsel ve Metaforik anlayış
1.Yazıların reform dönemi öncesinde de kavramı tarihsel ve metaforiktir. 
2.Tarihsellik önemlidir. Ama bazen yanlış değerlendirmelere yol açabilir. 
3.Altı günde yaratılış Babil sonrası 6.yy.da yazılmıştır. Peygamberler İ.Ö 8-6 yy. arası konuştular.
4.Yasanın tekrarı 7.yy’da yazılmıştır. 
5.Bütün bunlara bakarak kurtuluş, kurtarıcı gibi kavramlar İsrail için farklı anlamlar taşımaktadır. 
6.Çıkış bölümünde, Babile sürgün deneyiminde bu kavramlar acaba ne anlamlar taşıyordu?
7.Rab,Tanrı oğlu, Mesih, Kurtarıcı, kurban acaba ilk Mesih talebelerince nasıl anlaşılıyordu? 
8.İznik inanç açıklaması onu oluşturanlar için acaba ne gibi anlamlar taşıyordu? 
9.Kutsal Üçlük doktrini acaba onu ortaya atanlar için ne ifade ediyordu? 
10.Metaforik bakış açısında ise Samiriyeli ya da lütuf gibi esasların işaret ettiği anlamlar önemlidir. 
11.Bazı bölümlerde mesela “kördüm görüyorum” sözünün “dünyanın ışığı”-9:5’le ilişkisi nedir? 
12.Mesih herkes için “gerçek ışık” ve “aydınlatıcıdır”, dolayısı ile “görmek” mecaz anlamındadır.
Kurtuluş
Bu büyük kelime önemlidir. Buna rağmen cennete gitme algısındadır. Buna engel günahtır. 
Bundan kurtulmak kurtuluştur. Yuh.14:6- Benim aracılığım olmadan- dünyayı ikiye ayırır. Esas ise;
1.Ölümün bu tarafında tam anlamı ile bir transformasyona tabi olmaktır kurtuluş. 
2.Kurtuluş yazılarda nadiren yaşam sonrasına işaret eder.
3.Daniel bölümüne kadar yaşam sonrasına değinilmez, i.Ö  165. Hatta esas vurgu bu değildir.
a.Kurtuluş bağlardan kurtulmadır-Firavundan
1.Mısırdan çıkışta i.Ö 13. yy. da Firavundan kurtuluş esas olandır. 
2.Firavun dünyanın siyasi, ekonomik ve dini efendisidir.
3.Her Fısıh aslında vurgu budur. Ve Çıkışta 14:30’da “Rab o gün İsraili mısırlılardan kurtardı”
4.”Rab ... benim kurtuluşumdur”.-15:2 .Mez.106:21-Kurtarıcıları Tanrı Mısırda büyük şeyler yaptı.
b.Kurtuluş ekonomik bağlardan kurtulmadır.
1.Mısırda köleler yoksullaştırılmıştı. Fakirdiler. 
2.Ağır işlerde çalıştırılıyorlardı.
c.Kurtuluş siyasi bağlardan kurtulmadır.
1.Mısırda hiç bir güçleri yoktu, sesleri çıkmıyordu.
d.Kurtuluş dini bağlardan kurtulmadır.
1.Firavun onlara dini özgürlüklerini vermiyordu.
e.Kurtuluş sürgünden kurtulmadır.-Sürgünden.
1.Altıncı yy. da Babile sürgüne gittiler.
2.Rabbin yolunu hazırla bu konu kapsamındadır.
3.Yeşaya 40 bu sürgünden dönüşe işaret etmektedir.
4.43:1-4 senin kurtarıcın benim demektedir.
5.Kurtuluş kölelikten kurtuluş ve transformasyondur.
Kurtuluşun kapsamı
1.Yeş.35 kurtuluşa ilişkin tariflerle doludur.
2.Körlükten görmeye-Mrk.8:18, Mt.23:16,24, Mt.15:14
3.Ölümden yaşama- Mt.8:22, Rom.6:3-11
4.Hastalıktan sağlığa-kurtuluş yaraların iyileşmesi ve bütünlüğe erişme
5.Korkudan güvene-İsa talebelerine üzülmemelerini salık veriyordu. Lk.12:22-31
Kişisel anlamların ötesinde
1.Cennet ve cehennem çerçevesi dışına çıkıldığında kurtuluş politiktir aynı zamanda.
2.Adaletsizlikten adaletli olmayaya
3.Şiddetten barış ve esenliğe.. Mt.5:9 /5:43-44