MANA YOLU

Gerçeği bileceksiniz ve gerçek sizi özgür kılacak

Ansızın

Doğuşa doğru I- Advent I (Ansızın)- Matta 24:36-44
Beklenilen gün
1.Bazıları kutsal yazıları falcı kitabı gibi kullanıyor.
2.Mabet yıkıldı ve Mesih talebeleri dağıldı. Sanki o günler bir kez daha yankılanıyor. 
3.Son, hangi son, şimdi ve sonra, “bütün bunlar olmadan bu kuşak ortadan kalkmayacak”
4.”O günü ve saati, ne gökteki melekler, ne de oğul bilir; Baba’dan başka kimse bilmez”-Mt.24:36
5.O beklenilen gün oldu ve bitti. Nuh’un günleri gibi, Yahudi ve Romalılar reddettiler Mesihçileri. 
6.Ama dikkat edilirse genellikle herkes kendi teolojisine göre bir şeyleri seçiyor veya bırakıyor. 
7.Oysa yine dikkat edilirse burada Mesih İsa’nın bile bir zaman bildirimi yok. “Yalnızca Baba” 
8.”Ne de oğul bilir” cümlesinden bazıları çekiniyor. Çünkü belirgin ilahiyatı zedeleyebilir diye
Yıkıcı güç
1.”Nuh’un günlerinde nasıl olduysa”. Mecaz olarak aslında felaketi resimliyor İsa
2.Adeta kısa bir süre yıkıcı bir güçle karşılaşanlardan bahsediyor. İlk kilise gibi. 
3.Matta zamanında ilk kilise oldukça azdı. Kilise zor ayakta duruyordu. Korkuyordu. 
4.Yahudilerce reddediliyorlar ve Romaca baskı görüyorlar ve imparatora Tanrı demeleri isteniyor. 
5.Bütün bunlar eziyet olarak, yıkıcı güç olarak onların üzerine geliyordu. 
Çizgide tufan
1.Bütün bunlar yetmezmiş gibi Matta’nın yazıldığı 80 yıllarından önce Romalılar herşeyi yıktı. 
2.Bu savaş 66’dan 70’lere kadar sürdü. Kısacası bu tarifler aslında o günleri resimliyor adeta. 
3.Bütün bunlar yaşam gerçeğimizle yüzleşmemizi sağlamaktadırlar. 
4.Gerçekten son zamanlar için bir tufan mı beklemeliyiz? 
5.İnsanlık çizgisine göre doğan her bir kişi er ya da geç “apocalypse” (vahiy) ile karşılaşacak. 
6.Er geç bir sağlık sorunu ya da başka bir yaşam krizi yaşama bir yerden müdahil olabilir. 
7.Ya da yaşam kaybı bir felaket olarak herhangi bir kişinin başına sorun olabilir. 
8.Ekonomik kriz, kötü alışkanlıklar, depresyonlar. Zengin yaşam bile bunları durduramaz.
Parousia
1.Yazıya göre İsa bile ikinci gelişini yaşayan soy ölmeden beklemekte gibi gösterilmektedir. 
2.İsa’nın gelişi ve alınmalar üzerine ilahiyat oluşturanlara göre adeta İsa’da yanılmış gibidir. 
3.Tabi dedikleri doğruysa. İsa, o dönemde acaba bugün bizim anladıklarımızı mı söylemiştir? 
4.Geliş konusu belli bir beklentinin ötesinde ansızın gerçekleşen bir olaydır. 
5.Adeta krizler, felaketler misali ansızın gelir. İsa’nın yaşadıkları da bir büyük felakettir. 
6.Parousia-“gelmek” demek eski yunancada-para ve ousia-“yanında olmak” demek. 
7.Uzmanlara göre burada “gelmek” fiili (erxetai) gelecek değil, şimdiki zaman anlamında. 
Apocalypse
1.Bu aynı zamanda olan geliş ve birlikte deneyim; İsa, her bir apocalypse’de  mevcut demektir. 
2.Aslında “ikinci geliş” diye bir ifade yazılarda bu hali ile geçmez.
3.Büyük bir olasılıkla Matta Apocalyptic Daniel yazılarını hatırlatmak istemektedir-Daniel 7:13.
4.Apocalyptic-kıyamete dair ve parousia-geliş, beliriş, yanında yer alma ifadeleridir. 
5.Burada anlatılmak istenilen hazır olmayanların olaylarda İsa’yı tanıyamamaları sorunudur. 
6.Tanımaları gereken yerde İsa’yı tanıyamamaları gerçekten sorundur. 
Anlama zorluğu
1.Sona ilişkin olan 25:37-40’da ilginçtir. 
2.Birçokları İsa’yı tanımanın kolay olduğunu söylerler. Oysa bu öyle kolay değildir. 
3.Kral Hirodesten tutunda Pilatus’a kadar bir çok kişi İsa’yı anlama zorluğu çekmişlerdir. 
4.Bizim anlamamızdan ziyade yardımımıza muhtaçlarda var olduğunu söylemektedir. 
5.Belki bu “ikinci görünüşte” bizim o muhtaçlara eğilmemizde İsa’yla karşılaşmamız gereklidir. 
6.Tekrar geliş, uyanık olma ve gelecek olanı tanımaya hazır olma “bol yaşama” fırsattır. 
7.Bütün felaketler bir yana Doğuşa hazırlık (advent) bizi gerçekten hazırlamaktadır. 
Doğuşa hazırlık 
1.Bugün Doğuşa hazırlığın ilk haftası için ilk mumu sembolik olarak yakıyoruz. 
2.Peygamberliğin gerçekleşmesinde UMUT kandili olarak yakıyoruz.
3.Sonra SEVGİ kandilini yakacağız. Sonra SEVİNÇ kandilini yakacağız. Ve en sonunda BARIŞ. 
4.Ancak bu sıralama ile Işığı karşılama töreninde İSA kandilini yakabilmiş olacağız. 
5.Mesih İsa’nın gerçek dünyaya gelişini kutluyorsak şayet daha fazla en küçüklere dikkat etmeliyiz. 
6.Gerçek bir acıma ve Mesih’in vizyonu ile onlara yaklaşmadıkça bu sözcükler anlam taşımayacak. 
7.İsa’nın belirtisi bu kandili yakış esnasında belki